wtorek, 31 marca 2015

20. Repliki, czyli o podróbkach słów kilka.


Przyznam, że aliexpress wciągnęło mnie całkowicie i bardzo przepraszam za zanudzanie Was tym po raz kolejny :) Dzisiaj będzie o tym jednak od trochę innej strony... Śledzę różne grupy na facebook'u, fora internetowe.. Moc ubrań, elektroniki, dekoracji do domu i ogrodu - śmiało można powiedzieć, że jest tam WSZYSTKO. Ludzie najchętniej kupują pierdółki, tak do 1$ i.. podróbki. Nike, Adidas, Tommy Hilfiger, Moschino aż po Pradę, Valentino i YSL. Dresy, buty, sukienki, torebki. Od słabych jakościowo szmat z doszytym logo po świetne jakościowo repliki 1:1. Od kilku do nawet kilkuset dolarów.


Temat podróbek jest bardzo kontrowersyjny.  Można je kochać albo nienawidzić. Ja rozgraniczam kilka typów:
1. skrajnych przeciwników
2. ludzi, którym są one obojętne
3. kupujących tylko świetne gatunkowo rzeczy
4. "byle by było logo"
5. osoby obwieszone tandetą od stóp do głów

Nie planuję opowiadać się tu po żadnej ze stron. Moralizowanie i tłumaczenie nic tu nie da - każda z tych grup ma swoje argumenty i priorytety. I każda z nich ma prawo je mieć. Stykam się z tym na co dzień. Ludzie szukają, dzielą się sprawdzonymi linkami, opisują swoje przygody z Urzędem Celnym, szukają tańszych ofert. Raz na jakiś czas pojawiają się oskarżycielskie posty o kradzieży własności, nadużyciu. Towarzyszą im groźby zatrzymania paczki przez UC, wysokich kar pieniężnych, spraw sądowych itp.



Ludzie jednak nadal zamawiają. Muszę przyznać, że w przeciągu pół roku liczba osób poszukujących i ofert wzrosła o ok. 100%. I są to rzeczy coraz bardziej niszowe - Selma od MK czy ray-bany nie są już najchętniej szukanymi markami. Świadomość ludzi wzrasta, wynajdują coraz to nowe rzeczy.. a Chińczycy mają na wszystko odpowiedź. Potrafią stworzyć wymarzoną replikę w przeciągu 2 tygodni. Ba, rozpracowali nawet system numerów referencyjnych, po których kiedyś można było rozpoznać oryginał. 

Rolę odgrywa tu też kwestia prawna. Grasuje jedna znana kancelaria, która wysyła listy wzywające do zapłaty kolosalnych sum, za podrobiony towar. Dodatkowo koszty zniszczenia lub zniszczenie we własnym zakresie. Przepisy regulujące zostały zapisane w Art. 305 ust 1. Wynika z niego, że jedynie "obrót towarem podrobionym", jest nielegalny. Jak i samo podrabianie, oczywiście. 



Na koniec chciałam jeszcze poruszyć sprawę "luksusowych" butików wszelkiej maści na facebooku. Zachwycają pięknymi rzeczami, idealnymi zdjęciami i względnie niskimi cenami. A oferują wszystkie zagraniczne marki, które na rynku są w dużo wyższych cenach. Ostrzegam więc i informuję - większość właścicielek tych butików zamawia z aliexpress właśnie. Ba, bezwstydnie dają ogłoszenia, szukają replik, dają recenzje. A przebitki cenowe są naprawdę imponujące.. Dajmy na to Nike Air Max 90- cena z alie to ok. 30-40$. A pieszczotliwie nazywane "buticzanki" potrafią je sprzedawać za 300zł. Jak grzyby po deszczu rośnie też liczba grup typu "replika - sprzedam, kupię" i inne tego typu, gdzie ludzie mogą bez skrępowania handlować (czyli przypomnę - nielegalnie obracać" podróbkami.



Sami więc widzicie, że podróbki to temat rzeka. Można się wiecznie przekomarzać, wymieniać argumentami. Jednak nic nie zmieni tego, że rynek replik szturmem bierze Polskę i nie sądzę, aby coś było w stanie to zatrzymać.


Zdjęcia pobrałam z grafika google w celu złagodzenia ciężkiego tematu :)

34 komentarze:

  1. Dobry post, myślę, że jeśli ludzie będą się częściej stykać z tym tematem, to i świadomość nieco wzrośnie. Może nie usunie to całkowicie handlarzy podróbkami, ale pewnie mniej osób będzie zainteresowanych ich usługami widząc, że na takich, co noszą fejki jest nagonka. Swoją drogą, miałam raz taką sytuację, że chłopak chciał mi kupić wymarzoną szminkę Chanel, ale że w internecie była sporo tańsza, podobna do sklepowej, to wziął. Mnie chciał trafić szlag, jak to zobaczyłam, na szczęście sprzedawca bez słowa przyjął zwrot i oddał pieniądze :)
    teoriakobiety.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sama przeciwniczką nie jestem, bardziej zaliczam się do grupy 3 ;) Ale masz rację - handlarze i ich marże to już przegięcie.
      Co do kosmetyków - lepiej nie. Raz, jeden jedyny RAZ, zetknęłam się z takim, który naprawdę się sprawdzał. Były ty meteoryty od Guerlain za 13$. Specjalista porównywał je i oryginał - zero różnic. Stwierdził, że po prostu muszą być wynoszone z fabryki albo zostać usunięte z dystrybucji np. z powodu porysowanego pudełka. Ale wszelkie inne.. bardzo kiepskiej jakości chemia, którą niestety możemy sobie wyrządzić sporą krzywdę.

      Usuń
  2. Miło mi się czytało. Koleżanka jest 'Buticzanką', wyciąga z tego moje cztery wypłaty... Ja bym nie mogła. Sama dla siebie i owszem, ale dla kogoś z przebitką? No way... Jak to się nazywa? Sumienie?

    OdpowiedzUsuń
  3. Raz swiadomie kupilam torebke podrobke i przez czas kiedy szla najadlam sie duzo strachu, nigdy wiecej :) Na ali zamawiam najczesciej produkty bez brand name, no chyba, ze cos nie ma logo, a ja nie wiem, ze to oryginalny produkt. Chyba psychicznie nie dalabym rady byc buticzanka ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. A pamięta koleżanka jak zamawiała podrobiony szalik Burberry?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pamięta i się nie wypiera :) jakieś inne pytania?

      Usuń
  5. sama zamawiasz podrobki wiec NIE ROZSMIESZAJ MNIE dziewczynko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. komuś się nie udzielił świąteczny nastrój :) poza tym, po takich wpisach nie dziwię się, że już w podstawówce trenują u dzieci czytanie ze zrozumieniem.

      Usuń
  6. a ja tam lubię repliki, szczególnie jak nie stać mnie na oryginał.
    Droga dreamy nie wiesz jak znajdę taki własnie dres nike lub adidas na ali ? Nie potrafię znaleźć, a wole zamówić na ali niż przepłacać na fb :)
    Dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drogi Anonimku, pewnie że tak. Np. tu http://goo.gl/o6yyBf http://goo.gl/tGfNKQ http://goo.gl/FY6dLQ albo ostatnio bardzo popularny http://s.click.aliexpress.com/klk/J2vVJeii6

      Usuń
    2. o tego ostatniego szukałam :)
      40$ hmmm na fb widziałam za 109zł więc pewnie musi być gdzieś taniej, ale bardzo Ci dziękuje za pomoc.
      Z pewnością będą zaglądać tu częściej :)
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. pewnie na bazar.bg ;) ok. 130zł wychodzi

      Usuń
    4. oooo nowa strona-nie znam, zaraz zobacze co i jak

      Usuń
    5. albo i nie ogarne - język odstrasza

      Usuń
    6. chrome dobre na wszystko, chrome przetłumaczy :D

      Usuń
    7. Jak jestem chińską-zakupoholiczka teraz zostanę rosyjską haha

      Usuń
    8. tylko uważaj, bo na bazar jest zazwyczaj w euro i płatna przesyłka

      Usuń
    9. bułgarską :D

      dresslink znasz ?

      Usuń
    10. mi tam waluta w lev'ach wyskakuje, ale dla jednego dresu nie wiem czy będzie chciało mi sie ogarniac

      Usuń
    11. pewnie, że znam ;) ale dla mnie za dużo zabawy, tak, jak na wish ;)

      Usuń
    12. Dreamy podaj jak możesz linki stron gdzie robisz zakupy :)

      Usuń
    13. Anonimku, linki są w poście, ale podam jeszcze raz: http://s.click.aliexpress.com/e/MJaq3NR3V

      Usuń
    14. replika a podróba to jednak nie to samo, eufemizm sprawy nie załatwi, polecam słownik. kupowanie podróbek jest żenujące... nie stać Cię? to po co kupujesz fake? żeby inni myśleli, że Cię stać? żenujące... nie lepiej kupić tańszy brand? facet z fale rolexem na łapie w tanich butach i wsiadający do rozklekotanej skody... :) mnie byłoby wstyd, wolę nosić Eposa, Davosę za 4-7 tys. albo używanego Breitlinga, ale fake? żenada.

      Usuń
    15. gościu, jak już sobie tak podsyłamy te słowniki, to polecam http://sjp.pwn.pl/sjp/replika;2574007.html, zwłaszcza punkt 2. Replika to podróbka, tylko po prostu najlepsza, "wierna kopia".

      Usuń
  7. w to jakiś czas temu tak się wkreciłam z koleżanką, tyle tego nakupywałyśmy, czasem i za darmo bo taka promocja była pokrywałaś tylko koszt wysyłki, 1/2 były co prawda nietrafione, ale raz dwa to sprzedałyśmy i koniec końców tyle punktów nazbierałyśmy że za te punkty dostałyśmy z 35$ za darmo do wydania

    OdpowiedzUsuń
  8. No ja nic jeszcze z aliexpress nie zamawiałam ;p

    OdpowiedzUsuń
  9. jak zakończyła się sprwa a z szalikiem ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnio sama oglądałam jakąś paletę cieni do powiek za 300zł i z ciekawości rzuciłam okiem na Alli, czy coś tam już jest. I było. Sprawdziłam więc sieć, szukając porównania oryginału i podróbki i obie wypadają BARDZO podobnie. Nie zamawiam jednak, bo zależy mi przede wszystkim na jakości, a nie samych kolorach. W przeciwnym wypadku pewnie bym spróbowała, bo to trochę tak jak z wszelkimi inspiracjami, co się tylko pudełkiem różnią. Aczkolwiek nadal nie jestem przekonana ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. jak w aliekspres wyszukac cos z repliki np adidas puma?? nie moge wyszukac :( pomozcie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimku, napisz do mnie maila - pomogę Ci w szukaniu :)

      Usuń
  12. Mój mąż Cię znienawidzi. Taka kopalnia torebek !!! Jestem w raju !!!
    Napisze do Ciebie priv, już Cię lubię :)
    Pozdrawiam :)
    http://myblackandwhitefashion.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. a ja poszukuje replik bielizny i dresów oczywiście dla mnie i dzieciaków i szlak mnie trafia. Moge liczyć na pomoc?

    OdpowiedzUsuń

bardzo dziękuję za Twój komentarz i poświęcony czas :) mam nadzieję, że blog Ci się spodobał i jeszcze kiedyś mnie odwiedzisz.. ;)